UWAGA! Informacje dotyczą osób które biorą już udział w projekcie.
Nabór wniosków o udzielenie dotacji na wymianę kotłów trwa od 30 kwietnia 2019 r. do 9 maja 2019 r.
Etapy realizacji projektu wymiany kotła.
I. Złożenie wniosku o udzielenie dotacji na wymianę źródła ciepła.
Wniosek może złożyć osoba, która wypełniła i przekazała ankietę do Urzędu Gminy oraz u której wykonana została ocena energetyczna. Na podstawie wniosku zostanie przygotowana przez pracowników Urzędu umowa o dofinansowanie. Formularz wniosku znajduje się tutaj: Wniosek o udzielenie dotacji
Wraz z wnioskiem należy złożyć:
- odpis lub wydruk księgi wieczystej lub inny aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. akt notarialny, prawomocne orzeczenie sądu itp.); wydruk księgi wieczystej można pobrać ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości
- oświadczenie właściciela/współwłaściciela nieruchomości o udzieleniu zgody na realizację inwestycji i wypłatę całości dotacji na rzecz Wnioskodawcy oraz o posiadaniu wiedzy co do rodzaju planowanych prac. Wzór oświadczenie znajduje się tutaj: Oświadczenie współwłaścicieli
- oświadczenia specyficzne dla poddziałania 4.4.3: Oświadczenie specyficzne dla poddziałania 4.4.3
- informacja/zaświadczenie z banku o numerze rachunku bankowego na który ma zostać dokonana refundacja – wzór do pobrania tutaj: informacja nr rachunku.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą oprócz ww. dokumentów powinny złożyć:
- oświadczenia zgodnie z załącznikiem nr 3 i 4 do umowy.
- zaświadczenie lub oświadczenie o wielkość udzielonej pomocy de minimis otrzymanej w roku bieżącym oraz w ciągu 2 poprzedzających lat lub jej braku.
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis: link do formularza
Wskazówka: w specjalnej wyszukiwarce na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów osoby prowadzące działalność powinny sprawdzić, czy w ostatnich latach otrzymały pomoc de minimis (zaznaczamy „tylko de minimis” i „tylko 3 lata wstecz”). Warto pamiętać, że pomoc taka może przyjmować nie tylko formę bezpośrednich dopłat, ale również umorzeń podatków czy ulg, rozłożenie na raty składek ZUS, a nawet praca uczniów szkół zawodowych w ramach dofinansowanego programu kształcenia młodzieży.
Uwaga! Okres liczy się w sposób następujący: dany rok + 2 poprzedzające lata.
II . Podpisanie Umowy o dofinansowanie.
W terminie 45 dni po złożeniu wniosku wraz z załącznikami.
Wzór umowy znajduje się tutaj: Umowa o udzielenie dofinansowania
III. Zakup i wymiana kotła.
Wnioskodawca może samodzielnie wybrać markę kotła, opierając się na wytycznych z oceny energetycznej (rodzaj paliwa i moc urządzenia) oraz umowy. Trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na to, by moc była jak najbardziej zbliżona do zaleconej w ocenie. Kotły muszą spełniać normy emisyjne tzw. ekoprojektu.
Lista wybranych kotłów spełniających wymagania ekoprojektu wraz ze szczegółowym opisem wymagań ekoprojektu dostępna jest na stronie urzędu marszałkowskiego podlinkować stronę https://powietrze.malopolska.pl/ekoprojekt/
Uwaga:
Nie należy dokonywać zakupu kotła lub instalacji przed podpisaniem umowy z Urzędem.
IV. Rozliczenie i wypłata dotacji
W terminie 14 dni od daty zakończenia inwestycji określonej w umowie, należy złożyć wniosek inwestora o rozliczenie udzielonej dotacji. Formularz wniosku znajduje się tutaj: Wniosek o rozliczenie udzielonej dotacji
Dokumenty wymagane do rozliczenia zakupu kotła na paliwa stałe i instalacji:
- Dokumenty dotyczące kotła:
- dokument potwierdzający spełnienie wymagań ekoprojektu przez kocioł ,
- deklaracja zgodności /opcjonalnie,
- protokół odbioru końcowego lub oświadczenie uprawnionego instalatora o prawidłowości wykonania robót
- Inne (jeżeli wymaga tego umowa z urzędem lub regulamin).
- Dokumenty potwierdzające poniesione wydatki (nabywcą jest Inwestor):
- kserokopie faktur i/lub rachunków wystawionych na Inwestora potwierdzających poniesione wydatki – oryginały do wglądu, jeśli faktury i/lub rachunki nie zawierają szczegółowej kalkulacji poniesionych kosztów Inwestor załącza dodatkowo odrębny dokument potwierdzony przez Wykonawcę i Inwestora zawierający kalkulację poniesionych kosztów (z uwzględnieniem kosztów jednostkowych),
- dokument potwierdzający zapłatę za faktury i/lub rachunki – oryginał,
- dokument potwierdzający fizyczną likwidację starego urządzenia grzewczego (dokument zezłomowania – kartę przekazania odpadu) – oryginał.
- protokół odbioru końcowego zawierający oświadczenie firmy dokonującej montażu kotła o prawidłowości wykonanych robót zgodnie z obowiązującymi przepisami -oryginał.
- Pozostałe:
Ewentualne inne dokumenty jeśli wymaga tego umowa z urzędem.
Kontrole przed wypłatą dotacji.
- po zrealizowaniu wymiany kotła w celu sprawdzenia, czy prace zostały wykonane zgodnie z umową,
- do końca roku 2025 w celu sprawdzenia, czy wnioskodawca trwale wypełnia obowiązki wynikające z
Uwaga – pomoc w wypełnianiu wniosku uzyskać można w pokoju nr 12 w Urzędzie gminy Szaflary w dniach: 30.4 oraz 6-9.05 w godzinach pracy urzędu.