Wycieczka do Pszczyny i Oświęcimia

W dniu 27 września 2019r. uczniowie klasy siódmej i ósmej naszej szkoły brali udział
w poruszającej i trudnej lekcji historii. Udali się na wycieczkę do muzeum zamkowego
w Pszczynie oraz obozu koncentracyjnego w Auschwitz- Birkenau.

Swoją przygodę z historią rozpoczęliśmy od zwiedzania doskonale zachowanego zamku
w Pszczynie, dawnej rezydencji magnackiej Górnego Śląska, która powstała w XI lub XII w., od tego czasu była wielokrotnie przebudowywana. W średniowieczu stanowiła własność między innymi książąt opolsko-raciborskich, książąt opawskich i książąt cieszyńskich. W latach 1548–1765 należała do śląskiego rodu Promnitzów, 1765–1847 książąt Anhalt-Köthen-Pless, a od 1847 książąt Hochberg von Pless z Książa. W latach 1870–1876 dokonali oni przebudowy zamku, na skutek której uzyskał on swój obecny kształt architektoniczny w stylu neobarokowym. W Zamku w Pszczynie zachowało się oryginalne wyposażenie i meble, które sprawiają, że jest on obecnie jednym z najcenniejszych zabytków architektury rezydencjonalnej w Polsce.

Kolejnym przystankiem naszej historycznej podróży do przeszłości, był obóz koncentracyjny
w Oświęcimiu. W osiemdziesiątą rocznicę wybuchu II wojny światowej zwiedziliśmy miejsce dla każdego człowieka wstrząsające i zmuszające do refleksji. Pani przewodnik opowiedziała nam historię tego ogromnego kombinatu zbrodni hitlerowskich Niemiec. To, co tam robiono ludziom dla nas, współczesnych, wydaje się nieprawdopodobne i nierzeczywiste, że człowiek człowiekowi zgotował taki los… Zwiedzając poszczególne baraki, oglądaliśmy zdjęcia ludzi, którzy tam zginęli, rzeczy osobiste, fotografie dzieci poddawanych bestialskim eksperymentom doktora Mengele, byliśmy w celi śmierci Maksymiliana Kolbego oraz pod ścianą straceń, przy której złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze, w milczeniu oddaliśmy hołd wszystkim zamordowanym tam ludziom.

Każdy z nas wychodził z obozu przejęty tym, co usłyszał i zobaczył, tysiące, miliony, ludzi corocznie odwiedzających to miejsce powinno zastanowić się nad słowami umieszczonymi
w bloku 27 Szoa będącym Centrum Holocaustu

„ Ta wojna wydarzyła się naprawdę i może powtórzyć się znowu…”