Zgłoszenie urodzenia dziecka

Zgłoszenie urodzenia dziecka

Kogo dotyczy Rodzic(-e) dziecka.
Termin zgłoszenia
  • 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia,
  • 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Wymagane dokumenty
  • Dowody osobiste rodziców dziecka (obcokrajowcy – paszport).
  • Pełnomocnictwo, jeżeli zgłoszenie urodzenia dokonywane jest przez pełnomocnika
Opłaty
  • Sporządzenie aktu urodzenia jest zwolnione od opłaty skarbowej.
  • Jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, wydany bezpośrednio po sporządzeniu aktu.
Jednostka/osoba odpowiedzialna Urząd Stanu Cywilnego w Szaflarach, ul. Zakopiańska 18
Miejsce składania dokumentów Urząd Stanu Cywilnego w Szaflarach, ul. Zakopiańska 18
Termin załatwienia sprawy Zgłaszający urodzenie dziecka – 30 min.
Podstawa prawna Art. 52 i następne prawa o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741 z późniejszymi zmianami).
Uwagi i dodatkowe informacje
  • Zgłosić urodzenie dziecka należy w USC właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka.
  • Nadać imiona dziecku może osoba zgłaszająca urodzenie.
  • Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa, bądź przed upływem 300 dni od chwili jego ustania, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki dziecka.
  • Odbiór odpisu aktu urodzenia – osobiście (rodzice dziecka) w USC lub przez pełnomocnika.
  • Nadanie numeru PESEL następuje niezwłocznie po sporządzeniu aktu urodzenia dziecka.
  • Zameldowanie dziecka następuje niezwłocznie po sporządzeniu aktu urodzenia (kierownik USC melduje dziecko w miejscu stałego lub czasowego pobytu rodziców, albo u tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa).