W pierwszym etapie realizacji tego przedsięwzięcia w latach 2014-2015 w ramach Programu Współpracy Transgranicznej PL-SK 2007-2013 wybudowano ponad 93 km dróg rowerowych, głównie z nawierzchnią asfaltową, prowadzących przez historyczno-kulturowe krainy: Podhale, Orawę, Liptów i Spisz położone u podnóża najwyższych gór Środkowej Europy. Najdłuższy wybudowany odcinek szlaku, liczący 35 km, biegnie po polskiej stronie z Nowego Targu, przez Zaskale, Rogoźnik, Stare Bystre, Czarny Dunajec, Podczerwone do granicy państwa i dalej po stronie słowackiej przez Suchą Górę, Głodówkę i Lasek do Trzciany. Ten fragment szlaku powstał na nasypie dawnej linii kolejowej, zbudowanej na przełomie XIX i XX wieku. Powstały także ścieżki rowerowe na Spiszu (Vrbov-Kieżmark-Huncovce) oraz w Liptowskim Mikulaszu. W zimie trasy te pełnią funkcję tras biegowych dla narciarzy.
W ciągu ścieżki znajdują się zabytkowe mosty kolejowe, które zostały wyremontowane. Na trasie wykonano 15 miejsc postojowych dla rowerzystów (5 w gminie Czarny Dunajec, 2 w gminie Nowy Targ, 2 w Liptowskim Mikulaszu, 6 na odcinku Suchá Hora – Hladovka – Liesek – Trstená,) oraz bezpłatny parking „park & bike” w Czarnym Dunajcu. Na ścieżkach rowerowych umieszczono ponad 140 tablic informacyjnych i znaków kierunkowych. Wydano polsko-słowacki przewodnik rowerowy i mapy. Uruchomiona została strona internetowa www.szlakwokoltatr.eu www.cestaokolotatier.eu
W realizację projektu, którego wartość wyniosła 6,5 mln EUR zaangażowanych było 13 partnerów: 4 z Polski i 9 ze Słowacji: Gmina Czarny Dunajec jako Partner Wiodący, Miasto Nowy Targ, Gmina Nowy Targ, Gmina Szaflary, Miasto Kieżmark, Obec Vrbov, Obec Huncovce, Miasto Liptowski Mikulasz, Miasto Trstena, Obec Niżna, Obec Liesek, Obec Hladovka, Obec Sucha Hora.