Lekcja języka obcego w formie lekcji WF

 

Czy lekcja języka obcego może przypominać lekcje Wf-u? Przy odpowiedniej organizacji                 i wykorzystaniu internetu jest to możliwe.

Współzawodnictwo jest tym co odróżnia inne przedmioty od wychowania fizycznego. Na lekcjach wychowania fizycznego występuje ono przy każdej grze zespołowej ale czy można odtworzyć je na innych przedmiotach? Młodzież chętniej uczestniczy w zajęciach gdy mogą zmierzyć się ze sobą; porównać poziom umiejętności, szybkość odpowiedzi lub czekać na łut szczęścia wybierając losowo odpowiedź.

Jak zorganizować lekcję która zapewni uczniom takie atrakcje? Takie możliwości daje wykorzystanie zasobów internetu a konkretnie programu do nauki słówek „ ANKI” oraz strony internetowej  „Quizziz.com”.

Program ANKI, po darmowym pobraniu i zainstalowaniu umożliwia tworzenie własnej bazy słówek z dowolnego języka. Nauka polega na tłumaczeniu słów z języka ojczystego na obcy lub odwrotnie.

Tłumaczenie w języku polskim pojawia się dopiero po kliknięciu spacji dając możliwość sprawdzenia uczniom ich znajomości. Po zakończeniu pracy z programem można obejrzeć statystyki z wynikami.

Po takim ćwiczeniu lub powtórzeniu słówek możemy przejść do rozgrywki w internecie.  Quizizz to darmowa platforma umożliwiająca tworzenie i przeprowadzanie quizów. Tworzenie quizu nie jest skomplikowane i polega na dodawaniu pytań i odpowiedzi metoda wielokrotnego wyboru. Po zaznaczeniu właściwej odpowiedzi i kliknięciu pola ZAPIS przechodzimy do następnego pytania klikając „+”.

Proces powtarzamy aż do uzyskania zadowalającego nas efektu. Quiz następnie nazywamy, dodajemy zdjęcie i kategorię. Aby skorzystać z niego na lekcji wybieramy go z naszej kolekcji quizów i po kliknięciu pola GRA NA ŻYWO wyświetlony zostaje kod gry.

Uczniowie mogą logować się do gry za pomocą laptopa lub smartfona. Ilość uczestników oraz ich nazwy wyświetlają się pod hasłem POCZĄTEK. Aby rozpocząć rozgrywkę klikamy powyższe pole.

Na tablicy interaktywnej pojawiają się kolejno pytania z możliwymi odpowiedziami. Uczniowie rozwiązują kolejne przykłady a ich postępy widoczne są na pasku postępów.

Po zakończeniu quizu wyświetlony zostaje wynik w postaci procentowej wraz z dodatkowymi informacjami na temat trudności pytań, ilości poprawnych odpowiedzi i  ich dokładności.

Nauczyciel może pogratulować zwycięzcom i wykorzystać tabelę wyników do ocenienia każdego ucznia.

Taką formę pracy można przeprowadzić na dowolnym przedmiocie po uprzednim opracowaniu materiału z lekcji. Lekcja w tej formie wywołuje wiele emocji i generuje więcej hałasu niż tradycyjne metody, jednak korzyści przeważają ewentualne problemy. Uczniowie dopingując zawodnikom lub sami zgadując  angażują się w tok lekcji. Rywalizacja i emocje są podobne do tych wywoływanych przez zawody sportowe i istnieje możliwość rozgrywania turniejów między klasami lub nawet szkołami o tych samych profilach.

Daniel Zoń

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 − = 4