Dwudniowa wycieczka do Wiednia uczniów szkoły podstawowej w Bańskiej Niżnej oraz w Bańskiej Wyżnej

To już kolejna wyprawa do Wiednia uczniów Szkoły Podstawowej z Bańskiej Niżnej  i Wyżnej. Tym razem stolica Austrii przywitała nas słońcem. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od Wzgórza Kahlenberg, skąd roztacza się panorama na całe miasto. Następnie przejechaliśmy reprezentacyjną aleją Ring powstałą z końcem XIX w. Tutaj znajdują się słynne budowle tj.: Opera Wiedeńska, Muzeum Historii Sztuki i Muzeum Historii Natury, Parlament, Ratusz, Teatr Zamkowy, Kościół Wotywny, Muzeum Sztuki Użytkowej czy też Park Miejski ze słynnym „złotym Straussem”. Na Placu Karola zobaczyliśmy kościół św. Karola Boromeusza, zbudowany z początkiem XVIII w. po epidemii dżumy jako świątynia dziękczynna. Na naszym szlaku zwiedzania oczywiście nie mogło zabraknąć bajkowego domu Hundertwassera. Ta nietypowa pozbawiona jakiejkolwiek symetrii kolorowa kamienica, na dachu której rośnie około 250 drzew i krzewów jest jedną z atrakcji miasta. Spacerując najsłynniejszymi ulicami miasta zobaczyliśmy Hofburg – jeden z największych na świecie kompleksów pałacowych, posiadający 19 dziedzińców i 2600 pokoi. Odwiedziliśmy także barokowy pałac Belweder, gdzie spacerując pośród posągów sfinksów podziwialiśmy piękny ogród w stylu francuskim. Pierwszy dzień zwiedzania zakończyliśmy w najważniejszej świątyni miasta, czyli w Katedrze św. Szczepana. Kolejny dzień spędziliśmy podziwiając wnętrza i ogrody dawnej, letniej rezydencji Habsburgów. Zwiedzając barokowe pomieszczenia mogliśmy zobaczyć jak wyglądało codzienne życie cesarza Franciszka Józefa i cesarzowej „Sisi”. To tutaj także koncertował sześcioletni Mozart, konferował Napoleon i odbywały się obrady Kongresu Wiedeńskiego. Obecnie pałac należy do światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. W późnych godzinach wieczornych, w dobrych humorach i zaopatrzeni w pamiątki wróciliśmy do Polski.