Przedszkolaki w Bańskiej Wyżnej segregują śmieci
Od zarania dziejów ludzie korzystają z naturalnych bogactw ziemi. Czerpią z jej dóbr odpłacając się w zamian hałdami śmieci, zanieczyszczeniem powietrza, czy masową wycinką drzew. Pomimo ogromnego postępu cywilizacyjnego, poziom świadomości ekologicznej u wielu ludzi jest znikomy. Problem śmieci staje się coraz bardziej uciążliwy i globalny. Mając na uwadze dobro przyrody oraz przyszłych pokoleń, kształtowanie postaw ekologicznych powinno rozpoczynać się już od najmłodszych lat.
Z racji trwającego w Gminie Szaflary ROKU EKOLOGII oraz z troski o środowisko, w oddziałach przedszkolnych odbyły się zajęcia edukacyjne, których celem było:
• Zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania;
• Wyrabianie nawyku segregowania śmieci;
• Uświadomienie korzyści z powtórnego zagospodarowania odpadów;
• Uświadomienie potrzeby ograniczenia ilości odpadów poprzez stosowanie opakowań wielokrotnego użytku.
Podczas zajęć przedszkolaki dowiedziały się dlaczego segregacja śmieci jest tak ważna, co dzieje się z odpadami i jak je można wykorzystać oraz co oznacza słowo „recykling”. Ponadto, zaprezentowano dzieciom ilustracje pojemników na śmieci w kolorach, żółtym, zielonym, niebieskim i brązowym, a następnie szczegółowo omówiono ich zastosowanie. Potem przyszedł czas na działania praktyczne. Pierwszym etapem działań, było własnoręczne wykonanie pojemników na śmieci oraz nadanie im imion: SZKŁOLUŚ, PLASTIMETALUŚ, PAPIERUŚ i BIOODPADUŚ. Kolejno przedszkolaki rozpoznawały materiały z których wykonane były odpady, a następnie segregowały je do odpowiednich pojemników, w odpowiednim kolorze: szkło – pojemnik zielony, plastiki i metal- pojemnik żółty, papiery – pojemnik niebieski oraz bioodpady – pojemnik brązowy. Etapem końcowym powyższych działań, było zorganizowanie wewnątrz oddziałowego konkursu wiedzy o ekologii. Ponadto, w ramach wprowadzania elementów programowania, wspólnie z dziećmi wykonano własnoręczną grę planszową, która dostarczyła przedszkolakom wiele radości oraz satysfakcji z własnej pracy.
Efekty przeprowadzonych zajęć
Dzieci:
• znają podstawowe zasady ochrony środowiska, rozumieją konieczność ich przestrzegania;
• prawidłowo segregują śmieci;
• wiedzą jakie korzyści przynosi powtórne wykorzystywanie odpadów;
• rozumieją potrzebę stosowania materiałów wielokrotnego użytku.
Anna Stołowska – Kwak