Uczniowskie szachowanie w Bańskiej Wyżnej

Nauczcie dzieci grać w szachy, o ich przyszłość możecie być spokojni Paul Morphy

W ramach innowacji pedagogicznej klasa trzecia rozpoczęła naukę gry w szachy. Zaproszony do szkoły instruktor i sędzia szachowy pan Marek Ferens wprowadzał dzieci w tajniki gry. Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznali się z szachownicą, ustawieniem, nazwami bierek, wartością figur. Następnie dzieci dowiedziały się jak się one poruszają i jak biją, co to jest szach, mat, pat i roszada. Wielkie emocje towarzyszyły uczniom przy rozgrywaniu partii szachowych. W czasie gry utrwalali i doskonalili umiejętność gry. W trakcie rozgrywek uczniowie rozwiązywali różne nieznane dla nich ustawienia szachowe. Na drugich zajęciach rozwiązywali różne ciekawe zadania szachowe, np. mat w jednym posunięciu, matowanie króla różnymi sposobami. Pan Marek zapoznał dzieci z  podstawowymi przepisami szachowymi i zapisami szachowymi. Niezwykłe zainteresowanie wzbudziły u uczniów zegary szachowe. Zajęcia z instruktorem były dla dzieci bardzo ciekawe. Uczniowie byli skupieni, aktywni, bardzo dobrze ze sobą współpracowali. W ramach utrwalania i nabywania umiejętności gry w szachy uczniowie systematycznie wykonują zadania związane z szachami. Mamy nadzieję, że wspólnie z rodzicami, rodzeństwem, będą je rozwiązywać, a czas spędzony na grze w szachy, czy wspólne rozwiązywanie zadań szachowych pozwoli na nawiązywanie pozytywnych relacji. Wszak od wielu stuleci wiadomo, że szachy to gra królewska, która:

  • wymaga spędzenia czasu z drugim człowiekiem,
  • rozwija wyobraźnię, ćwiczy koncentrację i logiczne myślenie,
  • pozwala zrozumieć zależności między zdarzeniami, uczy przewidywania konsekwencji,
  • kontroluje emocje,
  • rozwija kluczowe umiejętności matematyczne.

Gry w szachy może nauczyć się każdy i każdy może po nie sięgnąć.

Maria Święs – Trzebunia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

− 3 = 6