Zdobycie Kopca Kościuszki, to kolejny etap realizacji projektu „Pomniki historii związane z walkami wyzwoleńczymi w 100-lecie Odzyskania Niepodległości przez Polskę”, który jest realizowany przez uczniów Szkoły Podstawowej w Borze przy wsparciu finansowym Gminy Szaflary w ramach otwartego konkursu ofert na wykonanie zadań publicznych w dziedzinie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym.
Uroczyste rozpoczęcie sypania kopca nastąpiło 15 września 1820 r., po trzech latach od śmierci bohatera narodowego Tadeusza Kościuszki. Jak wiemy w Polsce nastąpiły trzy rozbiory, po których Polacy stracili swój naród. I rozbiór Polski – 1772 (Rosja, Prusy, Austria), II rozbiór Polski – 1793 (Rosja, Prusy), III rozbiór Polski – 1795 (Rosja, Prusy, Austria). Tadeusz Kościuszko był jednym z Polaków, którym leżało na sercu odzyskanie niepodległości. Wsławił się głównie jako wódz Insurekcji Kościuszkowskiej. Kościuszko opracował koncepcję organizacji powstania narodowego. 24 marca 1794 na rynku krakowskim złożył narodowi uroczystą przysięgę i objął formalnie przywództwo insurekcji jako Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej. 10 października 1794 – w bitwie pod Maciejowicami ranny Kościuszko dostał się do niewoli, po czym został uwięziony w twierdzy Pietropawłowskiej w Petersburgu.
Dnia 27 września 2018r. uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do Krakowa. Pogodę można by uznać za udaną, gdyby nie zimny wiatr. W planie mieliśmy zwiedzanie Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema oraz Kopiec Kościuszki.
O godzinie 7: 15 zebraliśmy się w budynku szkoły i po sprawdzeniu obecności usadowiliśmy się w autokarze czekającym pod Remizą OSP w Borze. Podróż minęła szybko, starsi uczniowie puszczali piosenki, do których próbowaliśmy śpiewać, ponieważ nikomu nie chciało już się spać. Do miasta Kraka dotarliśmy przed czasem, więc postanowiliśmy udać się do galerii handlowej M1 znajdującej się w pobliżu Ogrodu Doświadczeń, aby skorzystać ć z toalety.
Przygodę z w interaktywnym muzeum rozpoczęliśmy o 11: 00, zostaliśmy podzieleni na grupy (starszą i młodszą) i wyruszyliśmy w świat nauki. Wraz z panią przewodnik oglądaliśmy interaktywne urządzenia wyjaśniające zjawiska fizyki w poszczególnych strefach; mechaniki, hydrostatyki, optyki, akustyki, magnetyzmu. Największym zainteresowaniem cieszyły się lustra, które nas wyszczuplały lub dodawały nam kilogramów. Ciekawa okazała się strefa akustyki, gdzie znajdował się gong tam-tam, szumiące rury czy kamienne cymbały. Pod koniec naszego zwiedzania udaliśmy się na warsztaty dotyczące ciśnienia i siły. Kilku naszych kolegów brało udział w doświadczeniach, jeden z nich siadał na gwoździach. Nawet nasza pani siedziała na macie z gwoździ, trochę się o nią baliśmy, ale żartowała, że w razie potrzeby ma apteczkę. Na koniec warsztatów wystrzeliwaliśmy butelki z wodą z specjalnych wyrzutni. Zabawa była świetna.
Po zakończonych atrakcjach w Ogrodzie Doświadczeń udaliśmy się do restauracji Mc Donalds, gdzie zjedliśmy posiłek, zebraliśmy siły na dalszą część wycieczki. Następnie autokarem przejechaliśmy pod Kopiec Kościuszki i rozpoczęliśmy spacer na szczyt kopca. Początkowo ochoczo przemierzaliśmy kolejne kręgi wspinając się coraz wyżej i wyżej. Gdy znaleźliśmy się na samej górze niektórzy przypomnieli sobie o lęku wysokości lecz widok był imponujący, widać było całą panoramę Krakowa. Schodząc w dół najmłodsi uczestnicy wycieczki żartowali, że byliśmy na kopcu „Kopciuszka”.
Droga powrotna do domu minęła nam szybko i mniej śpiewnie. Wróciliśmy do domu ok. godziny 19:00.
Wycieczka była bardzo udana, będę ją wspominać długo. Cieszę się, że nasi nauczyciele we współpracy z Grupą Inicjatyw Lokalnych „Gil” organizują nam wycieczki, które są w połowie finansowane z projektu. Mam nadzieję, że kolejna wycieczka będzie równie udana.
Kamila Jarząbek kl.7