Słyszę i zapominam
Widzę i pamiętam
Robię i rozumiem.
Konfucjusz
Dziecko od najmłodszych lat przejawia ogromną ciekawość, uczy się odkrywać otaczający je świat. Towarzyszy temu wyobraźnia i intuicja oraz dziecięca wrażliwość. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez m. in. ciekawe eksperymenty fizyczne jak i chemiczne, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia.
W bieżącym roku szkolnym w oddziale przedszkolnym przeprowadzony został cykl doświadczeń badawczych pod hasłem „ Badam, doświadczam, eksperymentuję”.
Głównym celem programu było rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Przeprowadzono następujące doświadczenia:
1. Skaczące confetti – po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci zaobserwowały, iż pocierając balon o włosy, naelektryzował się on, sprawiając, że umieszczone pod nim kawałki papieru przykleiły się do niego. Siła tarcia ułatwiła przemieszczenie się elektronów na powierzchnię balonika. Włosy naładowały się dodatnio, a balon ujemnie. Niewielki ładunek utworzony na powierzchni balonu pozwolił na podskoki kawałków papieru, które dotykając powierzchni balonika odzyskiwały elektrony.
2. Tęcza z cukierków – na skutek polania cukierków wodą zaczęły one puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. Ilość barwnika w cukierkach zachwyciła dzieci, ale jednocześnie pokazała im, jak wiele sztucznych i niezdrowych składników zawierają słodycze.
3. Kolorowe, wodne wulkany. Tym razem nasi mali „Naukowcy” zbadali, że gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który niczym lawa wylewa się z naczynia.
4. Wędrująca woda – w wyniku przeprowadzonego doświadczenia dzieci poznały tajniki absorpcji wody przez ręcznik papierowy.
5. Gumowe jajko, czyli co potrafi zdziałać ocet. Przedszkolaki mogły zaobserwować jak kwas octowy rozpuścił skorupkę jajka, a jajko po ok. 10 godzinach stało się elastyczne. Pozostała jedynie wyraźna, nienaruszona błona zewnętrzna. Była dość delikatna, dlatego z jajkiem wciąż należało się obchodzić ostrożnie. Jajko zachowało się jakby było z gumy.
6. Chemiczne jajo – w wyniku połączenia octu i sody nastąpiło wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla, który otoczył kropelki wpuszczonego octu, a te stały się przez to lżejsze i unosiły się do góry.
Anna Stołowska – Kwak