Samorządowcy, parlamentarzyści i radni na czele z marszałkiem Jackiem Krupą debatowali na temat modernizacji kolei i utworzenia nowych połączeń zsynchronizowanych z transportem lokalnym.
Zaproszonych gości powitał gospodarz spotkania, Wójt Gminy Szaflary, Rafał Szkaradziński, który w imieniu samorządowców podziękował marszałkowi za zwrócenie uwagi na problem komunikacyjny na terenie Podhala i chęć dyskusji w tym temacie.
Tytułem wprowadzenia marszałek Jacek Krupa wyjaśnił, że aby możliwe było zrealizowanie tego projektu potrzebna jest infrastruktura, tabor i pasażerowie oraz fundusze na dofinansowanie rozbudowy i nowych połączeń. Projekt zakłada współpracę samorządów w przeorganizowaniu transportu lokalnego tak aby był atrakcyjny dla mieszkańców i oferował kompleksową usługę. Łączy się to również z utworzeniem nowych miejsc parkingowych w niewielkiej odległości od dworców PKP, modernizacją dworców i peronów i poprawę bezpieczeństwa podróżujących. Należy przedstawić transport kolejowy jako alternatywę dojazdu do Zakopanego teraz, kiedy planowane są inwestycje drogowe takie jak przebudowa węzła w Poroninie czy budowa mostu w Białym Dunajcu. W początkowej fazie na wprowadzenie nowych połączeń potrzebne będzie dofinansowanie w kwocie około 5 mln zł rocznie z tego województwo może pokryć 2/3 a resztę zainteresowani samorządowcy.
Na trasie Nowy Targ – Zakopane infrastruktura kolejowa, wg Włodzimierza Zembola, jest w bardzo dobrym stanie i pozwala na przejazdy pociągów w granicach 90km/h, natomiast należy wykonać potrzebne prace na trasie Nowy Targ – Rabka. Dlatego też rozsądnie byłoby rozpocząć projekt od zwiększenia przejazdów pociągów na trasie Nowy Targ – Zakopane ze względu na koszty i czas potrzebny na realizację modernizacji infrastruktury. Piotr Majerczak, dyrektor regionu południowego, stwierdził, że prowadzone będą prace nad przebudową peronów w celu poprawienia komfortu przejazdów pasażerskich co wiąże się z utrudnieniami na trasie jako że jest to kolej jednotorowa.
Kolejno wypowiedzieli się wójtowie i burmistrzowie zainteresowanych gmin, poczynając od Burmistrza Nowego Targu, Grzegorza Watychy, który stwierdził, że planowana jest przebudowa zamkniętego obecnie dworca PKP oraz odrestaurowanie zabytkowej wieży wodnej z której napełniano dawno parowozy i udostępnienie jej jako atrakcji turystycznej. Wspomniał także o budowie parkingu na 28 samochodów oraz zaproponował budowę większego parkingu na granicy Nowego Targu i Szaflar, gdzie można byłoby rozważyć dodatkowy peron skąd ludzie mogliby korzystać z usług PKP pozostawiając swoje samochody.
Wójt Gminy Szaflary, Rafał Szkaradziński, dodał, że złożył wnioski do Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego o rozbudowę ścieżek pieszych, ciągów pieszo-rowerowych i szlaków prowadzących do stacji PKP a także zadeklarował skoordynowanie transportu lokalnego z przejazdami pociągów. Natomiast wójt Białego Dunajca Andrzej Nowak wyraził otwartość dla projektu ale chciałby więcej, bo aż pięć przystanków na terenie jego gminy. Bardzo przychylny dla projektu był Wójt Gminy Poronin, Bronisław Stoch, i również wnioskowałby o jeden dodatkowy przystanek na terenie gminy.
Burmistrz Miasta Zakopane, Leszek Dorula, planuje rewitalizację dworca PKP i marzy mu się dworzec z klimatem zakopiańskim. Proponował wprowadzenie systemu zachęt dla użytkowników kolei, np. bezpłatny parking na bilet kolejowy, czy przejazd koleją na dowód rejestracyjny. Zastanowić się tylko należy na co stać poszczególne gminy i co się będzie bardziej opłacać. Dodał, że w Zakopanem już poczynił odpowiednie kroki w celu usprawnienia transportu publicznego i bardzo zależy mu na poszerzeniu oferty kolejowej.
Poseł Edward Siarka stwierdził, że w pierwszej fazie bez dopłat się nie obejdzie ale projekt jest jak najbardziej zasadny. Rozwój kolei jest kluczowy dla rynku pracy, dodał poseł i przedsiębiorca Andrzej Gut-Mostowy. Starosta nowotarski, Krzysztof Faber, wyraził gotowość przeorganizowania transportu lokalnego, natomiast wyraził obawę co do przejazdu na ul. Ludźmierskiej w Nowym Targu w związku z wzmożoną częstotliwością przejazdu pociągów.
Podsumowując spotkanie, marszałek Jacek Krupa, wyraził gotowość przygotowania ramowego porozumienia na koniec marca, gdzie po zapoznaniu się z nim zainteresowanych, należałoby spotkać się w kwietniu. Do tego czasu chciałby wiedzieć o postępie prac prowadzonych w poszczególnych gminach. Wójt Szaflar zaproponował by dalsze prace były prowadzone w zespole roboczym na co wszyscy obecni wyrazili zgodę. Rozluźniając atmosferę, Wójt Szaflar, Rafał Szkaradziński obdarował marszałka nartą Polsportu z logiem Serce Podhala Gmina Szaflary, nawiązując do historycznego miejsca spotkania.
W spotkaniu udział wzięli: Jacek Krupa – marszałek Województwa Małopolskiego; Grzegorz Sapoń – dyrektor departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego, poseł Edward Siarka, Andrzej Gut Mostowy – były poseł i biznesman, Włodzimierz Zembol – dyrektor PKP PLK S.A. ZLK Nowy Sącz, Piotr Majerczak – dyrektor regionu południowego PKP PLK S.A. CRI Kraków, Krzysztof Faber – starosta Powiatu Nowotarskiego, Piotr Bąk – starosta Powiatu Tatrzańskiego, Grzegorz Watycha – burmistrz Nowego Targu, Leszek Dorula – burmistrz Zakopanego wraz z zastępcą Wiktorem Łukaszczykiem; Robert Wójciak – wiceburmistrz Rabki-Zdroju, Rafał Grygorowicz – wicewójt Gminy Raba Wyżna, Jan Smarduch – wójt Gminy Nowy Targ, Rafał Szkaradziński – wójt Gminy Szaflary, Andrzej Nowak – wójt Gminy Biały Dunajec, Bronisław Stoch – wójt Gminy Poronin, Stanisław Łukaszczyk – wójt Gminy Bukowina Tatrzańska, Barbara Dziwisz – radna Sejmiku WM, Marek Wierzba – radny Sejmiku WM, Jan Piczura – radny Sejmiku WM, Stanisław Barnaś – radny Sejmiku WM.
Opr.: Barbara Wolański