Dzień 21 marca w ZSPiG Szaflary

Dzień 21 marca w naszej szkole stał pod znakiem nauki, techniki i szeroko pojętej wiedzy. W ciągu 4 godzin wnętrze naszej szkoły przeistoczyło się w szereg pracowni przedmiotowych i minimuzeów techniki. Każdy uczeń od zerówki do trzeciej gimnazjum mógł wiele się dowiedzieć, ale i wiele przekazać innym.

Każda klasa gimnazjalna przygotowała w swojej sali pracownię przedmiotową (astronomiczną, biologiczną, chemiczną, fizyczną, geograficzną i techniczną), a w niej stanowiska do różnych eksperymentów oraz kąciki muzealne, w których zostały zgromadzone różne dziś już nieużywane urządzenia techniczne (radia, aparaty telefoniczne, gramofony, itp.). Odwiedzającym te sale uczniom klas młodszych demonstrowali eksperymenty, tłumacząc w ten sposób różnorodne zjawiska. Sami również odwiedzili uczniów klas IV – VI, przyglądając się ich pokazom. Następnie po trzech wybranych uczniów z każdej klasy przystąpiło do konkursu wiedzy, do którego przygotowywali się przez kilka tygodni, czerpiąc wiedzę z dostarczanych im przez uczniów szkoły podstawowej wiadomości zamieszczanych na korytarzowych tablicach. Ta część dnia była bardzo emocjonująca, bo każda klasa chciała wygrać, odpowiadając na trzy pytania.

Równolegle do gimnazjalistów działali uczniowie klas IV-VI. Rozłożyli na wyznaczonych stanowiskach przyniesione z domów eksponaty obrazujące zmiany, jakie w ciągu kilkudziesięciu lat dokonały się w dziedzinie urządzeń technicznych. Można było zobaczyć wiele „perełek”, czyli świetnie utrzymane radioodbiorniki, gramofony, aparaty fotograficzne, maszyny do pisania, aparaty telefoniczne, itp. Widać, że w wielu domach postanowiono zachować te nieużywane już obecnie urządzenia, które z upływem czasu nabierają coraz większej wartości zarówno sentymentalnej jak i materialnej. Poza tym uczniowie klas IV-VI oglądali eksperymenty wykonywane przez ich starszych kolegów, jak i sami je demonstrowali zarówno gimnazjalistom jak i uczniom klas młodszych. Również i reprezentacje klas IV-VI uczestniczyły w konkursie wiedzy, w którym najlepsza okazała się klasa VIa.

W tym samym twórczemu działaniu oddawali się uczniowie klas 0-III. Najpierw w wyznaczonych miejscach na korytarzu przygotowali stanowiska „Czym bawiły się nasze babcie i dziadkowie”, a później uczestniczyli w zajęciach plastycznych, w czasie których wykonywali roboty. Później oglądali eksperymenty przygotowane przez ich starszych kolegów, a następnie urządzili sobie w dużej sali gimnastycznej tor wyścigowy, po którym ścigały się zdalnie sterowane samochodziki, które uczniowie przynieśli z domów.

Każdy uczeń mógł również obejrzeć pokaz robotów przygotowany przez uczniów Zespołu Szkół Hotelarskich w Zakopanem, którzy przygotowali te zajęcia pod kierunkiem swojego nauczyciela pana Adriana Zająca, absolwenta naszej szkoły. Nasi uczniowie z zaciekawieniem obejrzeli pokaz, a następnie mieli bardzo dużo pytań do jego autorów. Uczniowie mogli również zapoznać się z twórczością poetycką, w której został podjęty temat nauki i wiedzy. W tym elemencie najbardziej twórcza okazała się klasa Ib gimnazjum.

Cztery godziny minęły bardzo szybko, bo w czasie nich działo się bardzo wiele, o co zadbała pani Kinga Krzysztofek – koordynator przedsięwzięcia. Na pewno wiele zostało w uczniowskich głowach. A o Pierwszym Dniu Wiosny „na naukowo” będą nam przez jakiś czas przypominać wykonane przez uczniów klas młodszych roboty, których wystawę można oglądać na szkolnym korytarzu.

Jarosław Szlęk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

89 − = 84