Dnia 24 października 2015 roku wyruszyliśmy do Obidowej na zajęcia terenowe zorganizowane przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w ramach innowacji „Twórczy Gimnazjalista”.
Gdy dotarliśmy na miejsce, zapoznaliśmy się z planem dalszej wędrówki. Rozpoczęliśmy od lokalizacji miejsca, w którym się znajdujemy oraz określenia kierunku marszu zgodnie ze wskazaniami kompasu, dzięki któremu nie zgubiliśmy się w nieznanym nam terenie. Wyjęliśmy wszystkie potrzebne nam pomoce naukowe oraz omówiliśmy zastosowanie i działanie kompasu i mapy w terenie. Następnym naszym ćwiczeniem było określenie stanu otaczającego nas środowiska z uwzględnieniem aspektów ekologicznych, określenie występującej roślinności i rozpoznawanie wybranych gatunków drzew na podstawie tablic biologicznych. Zrzedły nam miny, gdy zostaliśmy powiadomieni o czekającym na nas teście z biologii, w którym zawarte były podstawowe pytania dotyczące m.in. warstw lasu z charakterystyczną florą i fauną. Wyznaczanie poziomic i ocenianie charakteru podejścia było dla nas czymś zupełnie nowym, lecz mimo przeszkód podołaliśmy temu zadaniu. Podziwialiśmy naturalne piękno Gorczańskiego Parku Narodowego, który zdobiła jesienna gama kolorów. Ponad polany wypiętrzały się zamglone góry. Widoczna była panorama Nowego Targu. Byliśmy zaskoczeni, że mieszkamy w tak pięknym miejscu, na co dzień nie doceniając tego. Gdy dotarliśmy do góralskiego schroniska na Starych Wierchach, zapoznaliśmy się ze szlakami Gorczańskiego Parku Narodowego i rozwiązaliśmy ćwiczenia z geografii dotyczące: elementów pogody, zjawiska inwersji, rozpoznawania terenu na podstawie poziomic i czytanie mapy konturowej z uwzględnieniem kierunków. Obok budynku schroniska postanowiliśmy rozpalić ognisko i upiec kiełbaski. Chłopaki zaskoczyli nas, gdy sami zorganizowali drewno i rozpalili tzw. „watrę”. Po posiłku rozłożyliśmy sprzęt pierwszej pomocy i przeprowadziliśmy pokazowe ćwiczenia w ramach pierwszej pomocy, które obejmowały bandażowanie zranionej nogi i głowy. Po zakończonej akcji zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia. Wracając, zatrzymaliśmy się na pobliskiej polanie, aby rozpoznać określone gatunki roślin i zwierząt według ich charakterystycznych cech systematycznych, zlokalizować najbliższe Parki Narodowe: Gorczański, Pieniński, Tatrzański i Babiogórski, które znajdują się w naszym regionie.
Pomimo zmęczenia pełni wrażeń i zachwytu około godziny 15.00 wróciliśmy do domów. Długo będziemy wspominać naszą klasową wyprawę, która bardzo pobudziła naszą wyobraźnię jak i myślenie, mogliśmy w terenie wykonać ćwiczenia praktyczne, poznać to czego uczymy się w szkolnych ławkach. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie takich wycieczek będzie więcej.
Uczennice klasy III gimnazjum:
Sabina Zwijacz
Julia Walkosz
Wiktoria Zubek