W odpowiedzi na interpelację złożoną dnia 31 sierpnia 2015 r. podczas sesji Rady Gminy Szaflary informuję, że w budżecie na 2015 r. Radni Gminy nie zabezpieczyli środków finansowych na samodzielną produkcję programów telewizyjnych i w związku z powyższym Gmina musi szukać innych sposobów na finansowanie takich działań. Dlatego po otrzymaniu oferty na program „Podróże z Góralem” zaproszone do udziału w jego produkcji zostały przedsiębiorstwa, które zadeklarowały pokrycie kosztów jego powstawania. Propozycje wysłano do różnych firm działających w branży turystycznej na terenie całej gminy – wiele z nich odmówiło, gdyż udział przekraczał ich możliwości finansowe. Dzięki takiemu modelowi współpracy i życzliwości firm Gmina Szaflary nie ponosząc żadnych kosztów mogła zaprezentować się odbiorcy masowemu jako miejsce atrakcyjne turystycznie.
Zarzut uniemożliwienia darmowej reklamy innym obiektom z miejscowości gminy Szaflary jest bezpodstawny, gdyż każdy z uczestników programu nie tylko zapłacił za udział w projekcie, ale również umożliwił prezentację całej gminy. Poza tym przypominam, że gmina nie dysponuje własnymi pieniędzmi, a pieniędzmi mieszkańców, dlatego każde działanie pozwalające te pieniądze zaoszczędzić jest działaniem dla nich korzystnym.
Ograniczony czas trwania programu oraz fakt, że jego większość została zarezerwowana dla firm, które zapłaciły za jego produkcję sprawił, że nie można było zaprezentować wszystkich niekomercyjnych atrakcji gminy. Po konsultacjach z producentem zostały wybrane te, które najlepiej wpisywały się w planowany program telewizyjny. Przy produkcji nie pominięto innych miejscowości, ponieważ znaczna część czasu przypadająca gminie została nagrana w miejscowościach Bańska Niżna, Bańska Wyżna i Skrzypne, prezentując znakomite walory tamtych terenów. Wiele razy zostały również wspomniane inne atrakcje gminy.
Przypominam również, że pojęcia marketingu, promocji i reklamy nie są pojęciami tożsamymi. Program „Podróże z Góralem” natomiast nie jest ani reportażem, ani dokumentem, tylko programem rozrywkowym. Sama promocja zaś jest narzędziem służącym osiąganiu określonych celów, a nie celem samym w sobie. Profesjonalne działanie w przypadku masowej promocji polega na dotarciu jak najmniejszym kosztem do jak największej liczby odbiorców z dostosowanym dla nich, atrakcyjnym przekazem, którego efektem będzie osiągnięcie zamierzonego celu w jak największym stopniu. Celem, jaki gmina chciała osiągnąć biorąc udział w produkcji programu podróżniczego jest budowanie wizerunku, który przyczyni się do znacznego zwiększenia ruchu turystycznego, mającego wiele pozytywnych konsekwencji dla mieszkańców. W tym przypadku udało się to osiągnąć bez sięgania do ich kieszeni.
Nadmieniam, że obiekty które uczestniczyły w programie nie były nigdzie wymieniane z nazwy ponieważ musiałyby dodatkowo zapłacić opłatę za lokowanie produktu. Miejsca przedstawiane w produkcji rozpoznać mogły tylko osoby które te obiekty znają, a większość odbiorców do których miał przekaz trafić kojarzyć będzie gminę Szaflary jako miejsce gdzie znajdują się zarówno noclegi, restauracje jak i atrakcje, o przepięknych walorach turystycznych i krajobrazowych.
Program „Podróże z Góralem” został wyemitowany:
na antenie TVP Kraków w piątek, 10.07, godz. 18.15 i we wtorek, 14.07, godz. 18.15
a antenie TVP REGIONALNA w sobotę, 11.07, godz. 12:45 i w niedzielę, 12.07, godz. 7:30
w serwisie YouTube gdzie wyświetlony został już ponad 1300 razy
Zwiastuny programu zostały wyemitowane na antenie TVP
7.07. godz. 17:32,
8.07. godz. 19:04,
9.07. godz. 17:53
Przy emisji powyższych programów na antenie TVP, siedem razy był wyświetlany billboard sponsorski, korzystający z logo Serce Podhala Gmina Szaflary, za którego pomocą utrwalano pozytywny wizerunek gminy w oczach widzów.
Ponadto telewizja Polska często programy puszcza poza umowami które obowiązują jako przypomnienia i uzupełniacze czasu antenowego o których już przedsiębiorców nie informują.
Aby podsumować – Gminie Szaflary bez ponoszenia kosztów, przy całkowitym finansowaniu z zewnątrz udało się zaprosić do siebie ekipę telewizyjną, nagrać program przedstawiający jej zalety oraz udostępnić go szerokiej publiczności za pomocą wielu kanałów, m.in. telewizji i internetu. Ponadto pozyskane zostały materiały wideo na potrzeby przyszłej promocji. Dodatkowo, co warto podkreślić, udało się nakłonić do współpracy różne firmy działające na terenie gminy, dzięki czemu razem mogliśmy pokazać Naszą Małą Ojczyznę z jak najlepszej strony, za co wszystkim biorącym udział w projekcie partnerom należy się podziękowanie, nie krytyka.