Czas projektów w ZSPiG w Bańskiej Wyżnej

Projekty edukacyjne są ciekawą formą zdobywania wiedzy. Uczniowie gimnazjum zrealizowali w drugim półroczu dwa projekty edukacyjne, jeden z wiedzy o społeczeństwie, drugi z fizyki. Prezentacja projektów dla społeczności uczniowskiej odbyła się w Dzień Dziecka.

Masz głos- masz wybór! – projekt edukacyjny „Młodzi Głosują! rozpoczął się na początku marca. Celem projektu było zachęcenie młodych ludzi do uczestnictwa w wyborach poprzez zorganizowanie szkolnych „wyborów” odzwierciedlających rzeczywiste realia, a także uświadomienie polskiej młodzieży jak ważne są głosy obywateli w wyborze głowy państwa. Patronat nad akcją objęła Fundacja Stefana Batorego oraz miasto stołeczne Warszawa. Po zgłoszeniu uczestnictwa w ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, przystąpiliśmy do sporządzenia planu działania i wyznaczenia sobie celów.

Pierwszym spełnionym celem było zorganizowanie lekcji zatytułowanej „Co może prezydent?” w dniach 24-26 marca w klasach gimnazjalnych przez uczennice klasy III. Lekcja dotyczyła kryteriów wyborczych oraz szczegółowych zagadnień związanych z wyborami prezydenckimi.

Natomiast w dniach 14-16 kwietnia uczennice klasy I gimnazjum poprowadziły lekcję na temat: „Ile waży jeden głos?”, na której przedstawiły kandydatów startujących w wyborach prezydenckich 2015, a także poinformowały jak wypełniać karty wyborcze.

Sprawozdania z przeprowadzonych lekcji zostały umieszczone na platformie CEO pod adresem: http://www.mlodzi.ceo.org.pl/relacje?page=42

Kolejnym krokiem w akcji „Młodzi Głosują” było wykonanie gazetki naściennej, mającej na celu rozpowszechnienie projektu na terenie całej szkoły, także wśród uczniów „podstawówki”.

Na dzień przed wyborami, czyli 29 kwietnia wszyscy uczestnicy projektu zgromadzili się na sali gimnastycznej, aby przygotować lokal wyborczy oraz dekorację na 30 kwietnia.

30 kwietnia wszyscy zwarci i gotowi rozpoczęliśmy Wybory Prezydenckie 2015 dla młodocianych. Frekwencja w naszej szkole wyniosłą 88%, a każdy głos został komisyjnie uznany za ważny. Wybory przebiegły sprawnie.

Po wykonaniu wszystkich wyznaczonych sobie celów na początku akcji przyszedł czas na podsumowanie projektu. 1 czerwca przedstawiliśmy na forum szkoły owoce naszej pracy.
10 czerwca otrzymaliśmy zaświadczenia i dyplomy potwierdzające uczestnictwo w projekcie „Młodzi głosują” organizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.

W tegorocznej akcji wzięło udział ponad 1500 szkół i 325 tysięcy uczniów gimnazjów i szkół średnich z całego kraju.

Wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy wziąć udział w tak pomysłowej a zarazem kształtującej akcji. Mieliśmy szansę zdobycia praktycznej wiedzy na temat procedur wyborczych oraz wypowiedzenia swojego zdania w ważnych dla kraju sprawach. Uważamy, że młodzi ludzie powinni aktywnie uczestniczyć w lekcjach demokracji i w życiu publicznym. Zapewne doświadczenia zebrane podczas jej trwania będą doskonałym fundamentem wzorowej postawy obywatelskiej w przyszłości.

Celem projektu „Zjawiska i złudzenia optyczne” było rozwijanie zainteresowań związanych z fizyką. Kluczowe dla powodzenia projektu było to, aby uczniowie wypracowywując cele, odkryli sens własnych działań i wiedzieli co chcą osiągnąć oraz jak to zrobić. Mogli zatem formułować je w różnorodny sposób, najważniejsze, by sami postanowili, do czego dążą.

Praktyczne cele działań uczniów opierały się na zbudowaniu peryskopu, który składał się z dwóch zwierciadeł prostych, zrobiony był z tektury i obklejony papierem ozdobnym.

Ponadto został wykonany model służący do nieskomplikowanej animacji, w którym za pomocą ruchu obrotowego dwa obrazy nakładały się na siebie tworząc jeden. Obydwa modele zostały przedstawione podczas prezentacji, a wszyscy uczniowie mogli przekonać się jak działają. Po ukazaniu efektów pracy, modele zostały przekazane do pracowni fizycznej.

Prezentacja miała na celu ukazanie różnorodnych złudzeń optycznych. Wykonane własnoręcznie rysunki zostały zaprezentowane wszystkim zgromadzonym i cieszyły się dużym zainteresowaniem, ponieważ ponad połowa widzów błędnie oceniła, że identyczne takie same linie, są różnej długości.

Kolejnym działaniem było przedstawienie przygotowanej prezentacji multimedialnej w której zostały wytłumaczone niektóre zjawiska optyczne takie jak: powidok, ruch statycznych obrazów czy zasada działania kalejdoskopu. Wielu uczniów było zafascynowanych tym jak działają siatkówki oka i jak jest odciskiwany na nich obraz.

Po zakończeniu pokazu wykonawcy projektu cieszyli się licznymi i długimi brawami przekonując, że projekt bardzo się podobał. Realizacja projektu pozwoliła nauczyć się optyki w ciekawszy niż na co dzień sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 + 3 =